עשן לבן מהמנוע – גורמים ופתרונות אפשריים

הסיטואציה הזו תמיד מלחיצה: אתם נכנסים לרכב, מתניעים, כשלפתע יוצאים מתחת למכסה המנוע ענני עשן לבן סמיכים המסתירים את כל שדה הראייה. התופעה הזו עלולה לקרות גם במהלך הנסיעה ולא מיד עם תחילתה – אבל באופן כמעט טבעי רבים נוטים לחשוב ש”הלך המנוע” או “נשרף האוטו”, או מעלים כל מיני השערות אפוקליפטיות כאלו ואחרות.

מסתבר שזה ממש לא כך וברוב המקרים אין בכלל סיבה להילחץ. ראשית, כדאי לזכור שבשריפת מנוע (או בכל שריפה אחרת) נראה עשן שחור ולא עשן לבן, מה גם שכאשר המנוע נשרף, זה קורה במהלך נסיעה ולא מיד בהתנעה.

אז אילו סיבות עלולות לגרום לעשן לבן שנפלט ממכסה המנוע? הנה כמה גורמים ופתרונות אפשריים:

•    שמן עודף על המנוע

כאשר אתם בודקים את מצב השמן והמים מדי שבוע (זוכרים?) וממלאים שמן במידה שחסר – הקפידו להשתמש תמיד במשפך קטן ולא למזוג את השמן ישירות לפתח המנוע. הסיבה היא שללא משפך אתם עלולים לשפוך בטעות מעט שמן על ראש המנוע. כאשר הוא מתחמם, השמן העודף שנותר עליו יישרף ויהפוך לעשן לבן שייפלט מתחת למכסה.

•    מילוי יתר של שמן מנוע

בבואכם למלא שמן מנוע (אם אכן חסר), חשוב מאוד להקפיד על ההוראות ולא למלא יתר על המידה. מלאו כל פעם קצת, עד שתגיעו לסימון המופיע על המדיד. אל תשכחו שמדובר במנוע של רכב, וכאן – כל המרבה אין זה משובח: בין המנוע לתיבת ההילוכים (אוטומטית או ידנית) ישנו מחזיר שמן. רכיב זה הוא למעשה אטם גומי עגול שתפקידו לשמור שהשמן לא יזלוג החוצה מהציר המחבר את המנוע לתיבת ההילוכים. מילוי יתר יגרום ללחץ עודף על מחזיר השמן, והתוצאה היא עודפי שמן שיזלגו בין דופן המנוע ותיבת ההילוכים – ואלה יהפכו מהר מאוד לשמן שרוף ועשן לבן.

•    נשמים סתומים

הזכרנו מקודם מילוי יתר של שמן מנוע, וכאן נכנסים לתפקיד גם הנשמים. רכיבים אלה “נושמים” כל זמן שהמנוע פועל ומונעים הצטברות של שאריות שמן. זו הסיבה שגם אם מילאתם שמן באמצעות משפך ולא טפטפתם על ראש המנוע, השמן העודף ייפלט דרך הנשמים ויותז על ראש המנוע והחלקים השונים. כאשר הנשמים סתומים ייפלט דרכם שמן והתופעה עלולה להחמיר. תוכלו להקדים תרופה למכה ולזהות נשמים סתומים אם תפתחו את מכסה המנוע ותזהו צינורות, מסננים וחלקים שונים “מרוססים” בשמן.

•    אגן שמן פתוח

בתחתית תיבת ההילוכים והמנוע ישנם אגני שמן האוגרים את הנוזל במהלך הנסיעה, כשכפות מתכת מתיזות את השמן מעלה שוב ושוב על החלקים הנעים במהירות. אם אגן השמן לא סגור ואטום היטב עם סיליקון על גבי האטם, הוא יותז ויישרף עד שיהפוך לעשן לבן שיגיע בסופו של דבר אל מכסה המנוע.

מאמרים נוספים


מאזדה CX-5 – מה הופך אותו לאחד הרכבים הנמכרים בישראל?

מאזדה 2 – תקלות נפוצות

ההגה ננעל – מה עלי לעשות?

פורד פוקוס – בעיות בגיר

המסחריות של פורד