מילון מונחים לרכב

עולם הרכב, הוא עולם שמכיל בתוכו מגוון גדול ורחב של מונחים. כל אדם אשר נוהג ברכב, חייב לדעת ולהכיר את אותם המושגים. לא מדובר רק על מקצועיות, על הבנה או על שליטה ברכב, מדובר כאן על בטיחות ועל שמירה על החיים. ולכן, מדובר על דבר חשוב ביותר. את המאמר הזה מומלץ לקרוא, להדפיס ולשמור.

 מילון המונחים השלם לרכב

ABS– מערכת נגד נעילה. מערכת זו, נועלת את גלגלי הרכב מקרה של בלימת חירום. בכך אנו שומרים על כושר ההיגוי. מערכת זו, נמצאת בכל רחב חדיש.

 

אגזוז– הוא צינור מפלט שמהווה חלק ממערכת הפליטה של כל רכב. התפקיד שלו, הוא להוציא ממנוע הרכב את כל התערובת שנוצרת בתא השריפה שלו.

 

אוקטן– מתאר את רמת ההתנגדות של רכב מסוים להתלקחות עצמית גבוהה, ומונע תופעה חמורה בשם “דנוטציה”. מספר גבוה של אוקטן, משפר את דחיסת התערובת במנוע וכן את הביצועים של הרכב.

 

בלם חניה חשמלי (EPB) – תפקידו הוא להפעיל את בלם החנייה של הרכב, מבלי שנדרש להפעיל כוח, ובכל מצב אפשרי. הוא מופעל באמצעות לוח הפיקוד על ידי מערכת בלם- מאיץ.

 

בסיס גלגלים- המרחק הקיים ברכב בין מרכז הטבור שח זוג הגלגלים הקדמי, לאחורי. ככל שמרחק יהיה גדול יותר, כך הרכב יהיה מרווח יותר.

 

בקרת אקלים אוטומטית- זוהי מערת שקובעת את הטמפרטורה של קירור הרכב באופן אוטומטי.

 

בקרת שיוט (CC) – מערכת ברכב אשר מאפשרת נהיגה במהירות קבועה, מבלי שנדרש ללחוץ בפועל על דוושת הגז.

 

גיר רובוטי תיבת הילוכים ידנית, שלא כוללת מצמד. למרות שלא מדובר בהחלפת הילוכים, נדרשת מעורבותו של הנהג, על מנת לשמור על נסיעה חלקה. החלפת ההילוכים תתבצע באופן ידני.

 

גיר רציף(CVT) – תיבת הילוכים אוטומטית, שמאפשרת לשנות את יחס ההעברה של הילוכי הרכב, וגורם לנצילות מלאה, ולמספר אינסופי של הילוכים. קיימים שני יחסי העברה, גבוה או נמוך, אשר מוגדרים מראש.

 

גלגלי מגנזיום גלגלים אשר עשויים ממתכת חזקה וקלה, גורמים לביצועים משופרים של הרכב ותורמים ליציבות הנסיעה  בו. נחשבים לעמידים ולפשוטים יותר לתחזוקה.

 

דיזל מנוע שריפה פנימית לרכב, המבוסס על דלק סולר. עבודתו כוללת דחיסה של האוויר לטמפרטורה גבוהה וזריקת  הסולר למערכת, לאחר הצתתו על ידי האוויר החם.

 

הגה חשמלי הגה אשר כולל מנוע חשמלי, המסייע לנהג בסיבוב של ההגה. בנוסף, הוא מסייע להקטנה של צריכת הדלק ברכב.

 

הגה כוח הגה מכני המתוגבר הידראולית. מבוסס על מנגנון המופעל באמצעות לחץ הידראולי, ותוך קישור בין גלגל ההגה לבין הגלגלים.

 

היגוי יתר מצב בו זנב המכונית יוצא אל מחוץ לרדיוס העיקול, מה שיכול לגרום לסיבוב הרכב על צירו. נגרם בדרך כלל, כאשר  מתרחשת הרפיה חדה מהמצערת, או כאשר מתקיימת בלימה בתוך העיקול.

 

חגורת בטיחות אביזר בטיחות אשר חייבים לנסוע איתו. אי חגירה יגרור קנס. חגורת הבטיחות מרתקת את הנהג או נוסעי הרכב למושבם, מה שמונע להיות מושלכים קדימה, להיתקל בשמשה, או להיזרק מהרכב במקרה של תאונה.

 

כוח סוס (כ”ס)- מידה המתארת את הספקם של מנועי בעירה פנימית. כוח סוס אחד מתייחס למנוע אשר מבצע הרמה של 755 קילוגרם לגובה של מטר אחד במהלך שנייה אחת. ככל שהמספר גבוה יותר, המנוע חזק יותר.

 

כריות אוויר מאביזרי הבטיחות החשובים ביותר ברכב.  כריות האוויר מנופחות תוך משאיות השנייה, על ידיי חיישן מיוחד בזמן של פגיעה חזיתית של הרכב. במטרה העיקרית שלהם היא לפגוש את הנהג טרם השלמת מתיחת חגורת הבטיחות ובכך להקל על עוצמת הפגיעה.

 

מצבר הסוללה של הרכב. תפקידה הוא לספק את החשמל הנדרש לשם התנעת הרכב, כמו גם העברה של זרם למערכותיו השונות. התרוקנות מצבר היא אחת מתקלות הרכב הנפוצות ביותר.

 

מצמד כפול- גיר חדשני, שמהווה גרסא משופרת של הרובוטי. הוא מאפשר נסיעה חלקה ומנוע דרדור לאחור בזינוק בעלייה,  כמו גם את הצורך להרים את הרגל מדוושת הגז במהלך של העברת הילוך.

 

משאבת שמן משאבה שממוקמת מתחת לאגן השמן במנוע, ומאפשרת זרימה ואספקה רצופה, בלחץ שמן, לכל אחד מהכללים הנעים במנוע הרכב. אל המשאבה חובר צינור יניקה, שהקצה שלו טבול באגן השמן. בעיות במשאבה מצריכות בדיקה מיידית במוסך.

 

סטרטר (או “מתנע” ) – מנוע חשמלי, אשר תפקידו לאפשר למנוע הרכב לבצע את הסיבוב הראשון שלו, מה שיאפשר את  תחילת פעולתו. מבחינה מעשית, הדבר נעשה באמצעות סיבובו של גל הארכובה, ולאחר שהסטרטר מקבל את החשמל הנדרש לו מהמצבר.

 

קילומטר לליטר (קמ”ל) נתון המציין את צריכת הדלק של המכונית, כאשר ההתייחסות היא למספר הליטרים  הנדרש עבור מאה קילומטרים. נתוני צריכת הדלק מועברים על ידי היצרן, וזאת עבור נסיעות עירוניות, בין עירוניות ומעורבות – ממוצע שלהן משקף את צריכת הדלק הממוצעת בדגם. עם זאת, מדובר בבדיקה הנערכת בתנאי מעבדה, ולכן לא משקפת לחלוטין את המצב בפועל.

 

שלדה- (שאסי) בסיס הרכב. זהו רכיב, שהמטרה שלו היא לחבר על גביו את כלל החלקים של הרכב, ומביא לידיי שלמות הרכב ולנסיעה בטוחה בו. במקרה שבו השלדה נפגעת, ייפגעו במקביל גם מערכות דוגמת ההיגוי, ההילוכים והצמיגים.

 

תיבת הילוכים אוטומטית- תיבת הילוכים שמבצעת את החלפת ההילוכים באופן אוטומטי, על פי רמת העומס המופעלת  על המנוע, מבלי שנדרשת התערבותו של נהג הרכב.

 

תיבת הילוכים אוטומטית רציפה– תיבת הילוכים הכוללת מנגנון פעולה אוטומטי, אלא שהוא מתבצע באמצעות קביעה של מספר סיבובי המנוע לדקה, בהתאם לעוצמת הלחץ שמפעיל הנהג על דוושת המאיץ.

 

תיבת הילוכים ידנית– תיבת הילוכים אשר מצריכה מהנהג להחליף הילוכים באופן ידני, וזאת על פי מהירות הנסיעה אליה מגיע. הפעולה מתבצעת על ידי מוט הילוכים ודוושת המצמד.

 

תת היגוי- מצב של איבוד אחיזתם של צמיגי הרכב הקדמי.  במהלכו, הצמיגים לא יגיבו לכיוון ההגה, אלא ינסו להרחיב  וליישר את סיבוב הרכב – התוצאה היא החלקתו של חרטום הרכב מחוץ לרדיוס העיקול. מצב שכזה נגרם כאשר הפנייה נעשית במהירות גבוהה מאשר היכולת הדינמית של כלי הרכב.

מוגש על ידי אדיב – מרכז שירות פורד מאזדה בירושלים

מאמרים נוספים


מאזדה CX-5 – מה הופך אותו לאחד הרכבים הנמכרים בישראל?

מאזדה 2 – תקלות נפוצות

ההגה ננעל – מה עלי לעשות?

פורד פוקוס – בעיות בגיר

המסחריות של פורד