טיפול טיימינג לרכב

מה זה טיפול טיימינג לרכב?

הגעת ל-90,000 ק”מ- גש לטיפול!

טיפול 90,000 לרכב פרטי או מסחרי כולל במקרים רבים החלפת רצועת תזמון (טיימינג). זהו טיפול גדול הקובע במידה רבה את אורך החיים של הרכב בטווח הקצר והארוך. אין לוותר על הטיפול הזה ומאוד רצוי לערוך אותו במוסך מורשה ומקצועי. כמו כל טיפול, גם לפני החלפת רצועת טיימינג מבצעים החלפת שמנים וחלקים. יחד עם זאת, יש להקפיד על הוראות היצרן ולהרחיב את הטיפול גם עם עבודות תחזוקה אחרות.

רצועת טיימינג היא חגורת תזמון לשסתומי המנוע. תפקידה העיקרי של הרצועה הוא לאפשר את פעולתם התקינה של הצילינדרים, המהווים את ליבו של המנוע. שריפת הדלק בתוך הבוכנות הקיימת בתור תהליך סטנדרטי בכל סוגי הרכבים יוצרת תנועה, המועברת בהמשך על ידי הבוכנות וגל הארכובה אל הגלגלים. תהליך זה חיוני עבור הרכב וללא שסתומי המנוע עלול תזמון הפעולה של הבוכנות להשתבש. שיבוש זה פוגם בביצועי המנוע ומסכן את הרכב. הבעיה העיקרית היא שלא ניתן לבצע החלפה של רצועת טיימינג באופן עצמאי. יתרה על כך, רוב הנהגים ואפילו בעלי רישיון מנוסים לא תמיד מכירים את התפקיד החשוב של הרצועה, את המיקום שלה בתוך הרכב או את משמעותה עבור בטיחות הנסיעה.

החלקים המוחלפים בטיפול התקופתי

יש עוד כמה חלקים המוחלפים בטיפול התקופתי על ידי אנשי המקצוע המוסמכים. אחד החלקים החשובים נקרא אלמנט מסנן אוויר שתפקידו למנוע מגרגרי האבק לחדור אל חלל המנוע הפנימי. כל גרגר אבק יוצר נזקים בלתי הפיכים עבור המנוע וללא מסנן אוויר יעילות המנוע פוחתת, הלכלוך מתחיל להצטבר וצריכת הדלק עולה. במילים אחרות, עדיף להשקיע בהחלפת מסנן אוויר לעיתים קרובות מאשר לנהוג עם מסנן סתום או מאובק.

חלק נוסף הנבדק במהלך טיפול טיימינג לרכב הוא המצת. למרות תפקיד בסיסי יחסית של המצת בתור הגורם המצית את תערובת הדלק והאוויר בתוך הבוכנה, כאשר הוא אינו פועל נפגע כל תהליך השריפה בתוך המנוע.

המישור הבטיחותי של טיפול תקופתי לרכב

יש חלקים המוכיחים עד כמה משמעותי המישור הבטיחות של טיפול תקופתי לרכב. אחד החלקים הללו נקרא “ערכת רפידות לדיסק בלם אחורי”, או במילים אחרות – ברקסים. כולנו רגילים ללחוץ על דוושת הבלם וליהנות מהאטה של הרכב, אך האמת היא שמאחורי הקלעים פועלת מערכת מרשימה ביעילותה. רפידות לדיסק בלם אחורי הן הכריות הנצמדות לגלגל כדי לעצור אותו. ללא החלפה של הרפידות בעת הטיפול נוטות הרפידות להישחק. מרחק העצירה המבוסס על רפידות שחוקות גדולות יותר וההשלכות הבטיחותיות אמורות להיות ברורות לכל נהג.

מלבד רפידות בלם חדשות המוחלפות במהלך הטיפול התקופתי, רצוי לציין גם את החשיבות של נוזל תיבת הילוכים אוטומטית, רצועה למשאבת מים ואלטרנטור וחגורה למשאבת שמן הגה כוח. בעוד הנוזל מאפשר את התפקוד המלא של תיבת ההילוכים, הרצועה מניעה את מחולל הזרם של הרכב ואת משאבת המים והחגורה מסובבת את משאבת השמן. בעבר נדיר היה למצוא רכבים עם הגה כוח אולם כיום מדובר על פונקציה פופולארית. יחד עם זאת, הגה כוח אינו יכול להציע את יתרונות התפעול הנוח שלו ללא החלפה בתדירות נכונה של חגורה למשאבת שמן. בעיה בחגורה גורמת לכך שהגברת הכוח של ההגה לא תפעל והנהג ירגיש קושי.
לקראת סיום כדאי להזכיר עוד כמה טיפולים חשובים המתבצעים במסגרת החלפת רצועת טיימינג וכאשר הרכב מגיע לקילומטר ה-90,000. בעיקר יש להדגיש את הטיפול במסנן שמן מנוע, החלפת נוזל בלמים ובדיקת טבעת אטימה לצורך מניעת נזילת שמן על הכביש.

מאמרים נוספים


מאזדה CX-5 – מה הופך אותו לאחד הרכבים הנמכרים בישראל?

מאזדה 2 – תקלות נפוצות

ההגה ננעל – מה עלי לעשות?

פורד פוקוס – בעיות בגיר

המסחריות של פורד