טיפול בגיר הרכב

הגיר לא תקין – מה עושים ?

גיר הוא התקן המתאם בין המנוע של הרכב לבין התקן מונע כלשהו. המטרה של שימוש בתיבת הילוכים מן הסוג הזה היא לאפשר שינוי יחס בין המהירות ועוצמת המומנט שמפעילים ההתקן המונע וההתקן המניע זה על זה. מהבחינה הזו, התפקוד של גיר ביחס להתקן מניע כמו מנוע בנזין דומה לתפקודו כלפי מנוע דיזל או מנוע חשמלי. יחד עם זאת, טיפול בגיר הרכב מחייב התייחסות פרטנית אל מאפייני המנוע ואל דרישות היצרן ועל כן יש חשיבות לבצע טיפולי גיר במוסך מורשה פורד או מאזדה.

ההשפעה של תיבת הילוכים על הרכב נובעת משינוי יחס הגדלים של גלגלי השיניים. מלבד הבדלים מינוריים וטכניים בין תיבות הילוכים, הטיפול בגיר עבור תיבת הילוכים ידנית, תיבת הילוכים רובוטית, תיבת הילוכים חצי אוטומטית או תיבת הילוכים רציפה הוא בעל משמעות זהה.

מה גורם לבעיות בהעברת הילוכים?

יש שלושה גורמים נפוצים המחייבים טיפול מיידי ומהיר בגיר הרכב. הגורם הראשון הוא בעיה אלקטרונית שמשפיעה על התפקוד של מחשבי גיר, צמות וחיישנים. בעיה זו נפוצה בתיבות הילוכים מהדור החדש וניתן למצוא אותה גם ברכבים מפוארים ואקסקלוסיביים. בעיה לא פחות גדולה נגרמת כתוצאה מהתפקוד של מוח גיר או בית שסתומים. תיבה אוטומטית היא בעלת מנגנון סבוך ויש בה שסתומים הידראוליים וחשמליים רבים. תיבות אלו מלוות בבעיות הגורמות להעברת הילוכים לא תקינה. לעומת תיבת הילוכים ידנית, הטיפול בתיבות הילוכים אוטומטיות הוא מורכב ודורש רמה גבוהה של מיומנות ומקצועיות.  מעבר לכך, בתיבות הילוכים אוטומטיות נגרמות בעיות הקשורות אל יחידת פיקוד אלקטרונית או עקב התחממות הנוזל ההידראולי בעומס ואובדן התכונות המסככות.

גורם שלישי לבעיות בהעברת הילוכים יכול להיות בעיה מכאנית פנימית. רוב התקלות החוזרות בדגמי רכבים מתעוררות עקב פגם ביצור. המטרה של מוסכים העוסקים בטיפול בגיר היא לזהות את התקלה תוך שימוש בנתוני החברה ויצרניות הרכב, כאשר לאחר מכן מתבצעת התאמה של חלקים משופרים לאותם חלקים בעייתיים. זו הסיבה לכך ששיפוץ גירים לעיתים עולה באמינותו על שימוש בתיבת הילוכים מקורית. בעת שיפוץ הגיר מוחלפים החלקים הפנימיים בחלקים חדשים וזאת בכפוף לנסיבות ולתנאים הקיימים. לעומת גיר מפירוק בו לא ניתן לעקוב אחר ההיסטוריה או רמת השחיקה של החלקים הפנימיים, טיפול הכולל שיפוץ הוא ללא ספק הפתרון המשתלם והאידיאלי עבור רוב הבעיות בהעברת הילוכים.

מה ההבדל במחיר בין גיר משופץ לחדש?

השוואה בין המחיר של גיר משופץ לגיר חדש אינה מספיקה על מנת לקבל החלטה נכונה. ראשית, חשוב לבצע בדיקה ממוחשבת במחשב המקורי של חברת הרכב. כך ניתן להבטיח דיאגנוסטיקה מדויקת ולחסוך בהוצאות מיותרות. שנית, יש לזכור כי מוסכים מורשים אינם משפצים את הגיר בעצמם אלא שולחים את התיבה למכונאי גירים חיצוניים. פעולה זו מייקרת את הטיפול עבור הלקוח. ניתן למנוע את פערי התיווך באמצעות פנייה ישירה אל מוסכי הגירים והתייעצות עם אנשי מקצוע המחזיקים בהסמכה המתאימה.

שיפוץ גיר אוטומטי לא אפשרי ללא ציוד מתאים. ההבדל במחיר בין גיר משופץ לחדש אינו גבוה או משמעותי, בעיקר כאשר לוקחים בחשבון את הטווח הארוך. עדיף לבצע שיפוץ או טיפול על ידי מכונה לשיפוץ מוחות ומחשבים מאשר להוציא אלפי שקלים על גיר חדש שיכול לסבול מאותן תקלות יצרן בדיוק כמו הגיר הקודם. שיפוץ טוב נעשה מחלקי חילוף איכותיים, הוא מחזיק מעמד לאורך זמן והוא מטופל על ידי אנשי המקצוע המובילים.

מאמרים נוספים


מאזדה CX-5 – מה הופך אותו לאחד הרכבים הנמכרים בישראל?

מאזדה 2 – תקלות נפוצות

ההגה ננעל – מה עלי לעשות?

פורד פוקוס – בעיות בגיר

המסחריות של פורד