המנוע מתחמם – מה עושים?

הקפדה על חום מנוע תקין (טמפרטורת עבודה) מבטיחה למנוע אורך חיים גבוה ונסיעה עם צריכת דלק אופטימלית. מבין כל תקלות הרכב הנפוצות, התחממות יתר במנוע היא החמורה שבהן ומאלצת אותנו לעצור בצד הדרך. מנוע שהתחמם יתר על המידה לא יחזור לפעול כמו בימיו הטובים – אלא אם עבר שיפוץ מאסיבי שעלותו גבוהה מאוד.

חוסר תגובה מידי שלנו להתחממות יתר עלול לגרום לשריפת אטם ראש המנוע (“פקונג ראש” בשפת אנשי המקצוע), ומכאן הדרך לטיפול יקר בראש המנוע קצרה במיוחד.

איך תדעו בכלל שהמנוע מתחמם יותר מדי?

• מד חום המים מצביע על מצב רתיחה.

• נדלקה נורה אדומה המזהירה מחימום יתר.

• המנוע “חנוק”, רועש באופן חריג ולא מגיב כנדרש.

• אדי קיטור עולים ממכסה המנוע.

המנוע מתחמם

למה המנוע מתחמם כל כך?

• אין מספיק מים ברדיאטור.

• מיכל העיבוי סדוק.

• המאוורר אינו פועל.

• משאבת המים מקולקלת.

• נוצר סדק בבלוק המנוע.

• אטם ראש המנוע התחמם ונפגם.

•נגרם נזק למכסה הרדיאטור או לאטם שלו.

• תרמוסטט פגום (מים ניתזים משסתום פורק לחץ).

המנוע התחמם – מה לעשות עכשיו?

לפניכם כמה פעולות חשובות שמומלץ לבצע (בזהירות רבה!) ברגע שזיהיתם חום יתר במנוע. ככל שתקדימו לעשות אותן, כך תקטינו את הסיכון לנזק.

עצרו בצד הדרך, כבו את המנוע והמתינו כחצי שעה.

בכל מקרה, אל תפתחו מיד את מכסה הרדיאטור מחשש לכוויה כתוצאה ממים רותחים בלחץ גבוה.

לאחר שהמנוע התקרר פתחו בזהירות בעזרת סמרטוט את מכסה הרדיאטור.

שימו לב: פתיחה זהירה תיעשה על ידי סיבוב ראשוני קל המשחרר את הלחץ. רק לאחר מכן תוכלו לפתוח את המכסה לגמרי ולהוסיף מים ייעודיים לרדיאטור (בכל מקרה – לא מי ברז).

את המים יש להוסיף רק לאחר התנעת המנוע.

כדאי לבדוק אם חסרים מים במיכל העיבוי. במידה שכן, התניעו את הרכב, בחרו במצב N בתיבת ההילוכים (ניוטרל – סיבובי סרק) והוסיפו מים לפי הצורך.

תחזוקה מונעת – כך תשמרו על חיי המנוע

טיפים פשוטים וקלים ליישום יסייעו לכם לשמור על אורך חיים גבוה של מנוע הרכב:

הקפידו לבדוק את מפלס נוזל הקירור מדי שבוע. זיהיתם ירידה במפלס? גשו למוסך.

השתמשו במי קירור איכותיים, רצוי מקוריים. מי קירור זולים עלולים לגרום קורוזיה ונזקים נוספים.

אחרי אירוע התחממות רצוי להחליף תרמוסטט.

בכל שנה לקראת עונת הקיץ, הקפידו לנקות את רשת הרדיאטור ומעבה המזגן מלכלוך, אבק ואבנים קטנות.

אין להוסיף נוזל קירור כאשר המנוע חם – אחרת עלולים להיווצר סדקים תרמיים לגוף המנוע. הוספת המים תיעשה כשהמנוע עדיין קר או חמים.

זיהיתם חיווי חריג של שעון החום? אל תחכו: היכנסו למוסך ובדקו את מקור הבעיה.

ברוב המקרים, כאשר נדלקת נורה בלוח המכוונים המנוע כבר ניזוק. כדי להקדים תרופה למכה רצוי להתקין בנוסף גם שעון חום.

מאמרים נוספים


מאזדה CX-5 – מה הופך אותו לאחד הרכבים הנמכרים בישראל?

מאזדה 2 – תקלות נפוצות

ההגה ננעל – מה עלי לעשות?

פורד פוקוס – בעיות בגיר

המסחריות של פורד